Statut

Załącznik
do Uchwały Nr XLVII/371/2021Rady Gminy Gdów
z dnia 9 grudnia 2021 r.


STATUT
GDOWSKIEGO CENTRUM OBSŁUGI OŚWIATY W GDOWIE

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1.

Gdowskie Centrum Obsługi Oświaty w Gdowie zwane dalej także Centrum jest jednostką obsługującą, w rozumieniu art. 10b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 z późn. zm.) dla wskazanych w uchwale
Nr XXIII/164/2016 Rady Gminy Gdów z dnia 30 czerwca 2016 r. w sprawie wspólnej obsługi oświatowych jednostek organizacyjnych Gminy Gdów (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego z 2016 r. poz. 4397 z późn. zm.)  –  zwanych dalej „jednostkami obsługiwanymi”.

 

§ 2.

  1. Siedziba Gdowskiego Centrum Obsługi Oświaty, zwanego dalej Centrum mieści się
    w miejscowości Gdów pod numerem 2.
  2. Centrum używa pieczęci podłużnej o treści:

„Gdowskie Centrum Obsługi Oświaty 32-420 Gdów 2”

  1. Do treści, o której mowa w ust. 2 mogą zostać dodane:
  1. numer telefonu,
  2. NIP,
  3. REGON,
  4. numer rachunku bankowego

 

§ 3.

Gdowskie Centrum Obsługi Oświaty nie posiada osobowości prawnej, a bezpośredni nadzór nad działalnością sprawuje Wójt Gminy Gdów.

 

ROZDZIAŁ II

CEL I ZAKRES DZIAŁANIA

 

§ 4.

  1. Gdowskie Centrum Obsługi Oświaty zapewnia obsługę administracyjną, finansową, prawną i organizacyjną szkół podstawowych, przedszkoli i żłobka, których organem prowadzącym jest Gmina Gdów.
  2. Centrum prowadzi w całości zadania z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek, o których mowa w ust. 1.
  3. Do zakresu działania Centrum należy:
  1. w zakresie obsługi finansowej:

    • prowadzenie obsługi rachunków bankowych,
    • bieżąca informacja o sytuacji finansowej i realizacji budżetu,
    • sporządzanie list wynagrodzeń pracowników jednostek obsługiwanych,
    • dokonywanie wypłat wynagrodzeń oraz naliczanie i odprowadzanie związanych z tym świadczeń obligatoryjnych na rzecz ZUS, US, itp.,
    • ewidencjonowanie danych o zatrudnieniu i wynagrodzeniu,
    • rozliczanie średniego wynagrodzenia nauczycieli zgodnie z art. 30a Karty Nauczyciela,
    • sporządzanie sprawozdań budżetowych, sprawozdań z zakresu operacji finansowych i innych wymaganych przepisami prawa,
    • sporządzanie kwartalnych i rocznych sprawozdań GUS,
    • prowadzenie obsługi funduszu mieszkaniowego i scentralizowanego na cele kulturalne, na który składa się część odpisu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych jednostek obsługiwanych,
  2. w zakresie obsługi rachunkowej:
  • określenie zasad (polityki) rachunkowości,
  • przeprowadzanie inwentaryzacji aktywów i pasywów,
  • prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w układzie chronologicznym w sposób systematyczny,
  • gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą,
  • prowadzenie ewidencji składników majątkowych;
  1. obsługa prawna;
  2. w zakresie obsługi administracyjno – organizacyjnej:
  • prowadzenie teczek akt osobowych pracowników jednostek obsługiwanych oraz pracowników Centrum,
  • prowadzenie sprawozdawczości statystycznej,
  • współpraca z dyrektorami jednostek obsługiwanych w zakresie realizacji rządowych programów pomocowych, w tym rozliczanie przyznanych dotacji;
  1. realizacja innych zadań będących zadaniami organu prowadzącego zleconych
    do prowadzenia Centrum, a w szczególności:

    • obsługa finansowo – księgowa oraz prowadzenie i koordynowanie działań
      w zakresie funduszu zdrowotnego dla nauczycieli,
    • obsługa finansowo – księgowa oraz prowadzenie i koordynowanie działań
      w zakresie dofinansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli,
    • obsługa finansowo – księgowa oraz przyjmowanie zgłoszeń pracodawców
      o zawieraniu umów z pracownikami młodocianymi,
    • prowadzenie i koordynowanie działań w zakresie systemu informacji oświatowej, w tym prowadzenie bazy danych oświatowych w zakresie zadań przewidzianych dla organu prowadzącego,
    • prowadzenie ewidencji niepublicznych placówek oświatowych,
    • ustalanie i rozliczanie dotacji dla publicznych placówek oświatowych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego
      i niepublicznych placówek oświatowych,
    • organizacja dowozu uczniów (w tym niepełnosprawnych) do szkół i placówek oświatowych,
    • planowanie sieci i obwodów placówek oświatowych,
    • prowadzenie rejestru obowiązku szkolnego,
    • koordynowanie i nadzorowanie przebiegu rekrutacji dzieci do placówek oświatowych,
    • weryfikacja projektów organizacyjnych placówek oświatowych pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa i zabezpieczenia środków finansowych,
    • obsługa administracyjna postępowań egzaminacyjnych na stopień nauczyciela mianowanego i przygotowywanie decyzji w tym zakresie,
    • prowadzenie spraw związanych z powoływaniem komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora placówki oświatowej,
    • prowadzenie spraw związanych z nagrodami Małopolskiego Kuratora Oświaty
      i Wójta Gminy Gdów,
    • współpraca z dyrektorami jednostek obsługiwanych w zakresie prowadzenia prawidłowej polityki kadrowej,
    • przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy Gdów i zarządzeń Wójta Gminy Gdów dotyczących oświaty i jednostek obsługiwanych,
    • przygotowywanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych,
    • współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi Gminy Gdów i instytucjami
      w zakresie funkcjonowania oświaty i realizacji polityki oświatowej.

 

ROZDZIAŁ III

GOSPODARKA FINANSOWA

 

§ 5.

Gdowskie Centrum Obsługi Oświaty prowadzi obsługę finansową na zasadach przewidzianych dla samorządowych jednostek budżetowych.

 

§ 6.

  1. Źródłem finansowania działalności Centrum są środki z budżetu Gminy Gdów.
  2. Mienie Centrum jest mieniem komunalnym, w skład którego nie wchodzą składniki mienia jednostek obsługiwanych.

 

ROZDZIAŁ IV

ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA

 

§ 7.

  1. Gdowskim Centrum Obsługi Oświaty zarządza dyrektor, którego zatrudnia Wójt Gminy Gdów.
  2. Dyrektor i pracownicy Centrum są pracownikami samorządowymi.
  3. Dyrektor podlega Wójtowi Gminy Gdów, a pracownicy Centrum podlegają dyrektorowi.
  4. Dyrektor kieruje jednoosobowo działalnością Centrum na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta Gminy Gdów.

 

 

§ 8.

Dyrektor Gdowskiego Centrum Obsługi Oświaty jest kierownikiem zakładu pracy
w rozumieniu przepisów prawa pracy.

 

§ 9.

Szczegółowe zasady funkcjonowania Centrum określa regulamin organizacyjny.

 

ROZDZIAŁ V

POSTANOWIENIE KOŃCOWE

 

§ 10.

Zmiany postanowień Statutu następują w trybie przewidzianym dla jego nadania.

 

Skip to content