Statut
Załącznik
do Uchwały Nr XLVII/371/2021Rady Gminy Gdów
z dnia 9 grudnia 2021 r.
STATUT
GDOWSKIEGO CENTRUM OBSŁUGI OŚWIATY W GDOWIE
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Gdowskie Centrum Obsługi Oświaty w Gdowie zwane dalej także Centrum jest jednostką obsługującą, w rozumieniu art. 10b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 z późn. zm.) dla wskazanych w uchwale
Nr XXIII/164/2016 Rady Gminy Gdów z dnia 30 czerwca 2016 r. w sprawie wspólnej obsługi oświatowych jednostek organizacyjnych Gminy Gdów (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego z 2016 r. poz. 4397 z późn. zm.) – zwanych dalej „jednostkami obsługiwanymi”.
§ 2.
-
Siedziba Gdowskiego Centrum Obsługi Oświaty, zwanego dalej Centrum mieści się
w miejscowości Gdów pod numerem 2.
-
Centrum używa pieczęci podłużnej o treści:
„Gdowskie Centrum Obsługi Oświaty 32-420 Gdów 2”
-
Do treści, o której mowa w ust. 2 mogą zostać dodane:
-
numer telefonu,
-
NIP,
-
REGON,
-
numer rachunku bankowego
§ 3.
Gdowskie Centrum Obsługi Oświaty nie posiada osobowości prawnej, a bezpośredni nadzór nad działalnością sprawuje Wójt Gminy Gdów.
ROZDZIAŁ II
CEL I ZAKRES DZIAŁANIA
§ 4.
-
Gdowskie Centrum Obsługi Oświaty zapewnia obsługę administracyjną, finansową, prawną i organizacyjną szkół podstawowych, przedszkoli i żłobka, których organem prowadzącym jest Gmina Gdów.
-
Centrum prowadzi w całości zadania z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek, o których mowa w ust. 1.
-
Do zakresu działania Centrum należy:
-
w zakresie obsługi finansowej:
-
prowadzenie obsługi rachunków bankowych,
-
bieżąca informacja o sytuacji finansowej i realizacji budżetu,
-
sporządzanie list wynagrodzeń pracowników jednostek obsługiwanych,
-
dokonywanie wypłat wynagrodzeń oraz naliczanie i odprowadzanie związanych z tym świadczeń obligatoryjnych na rzecz ZUS, US, itp.,
-
ewidencjonowanie danych o zatrudnieniu i wynagrodzeniu,
-
rozliczanie średniego wynagrodzenia nauczycieli zgodnie z art. 30a Karty Nauczyciela,
-
sporządzanie sprawozdań budżetowych, sprawozdań z zakresu operacji finansowych i innych wymaganych przepisami prawa,
-
sporządzanie kwartalnych i rocznych sprawozdań GUS,
-
prowadzenie obsługi funduszu mieszkaniowego i scentralizowanego na cele kulturalne, na który składa się część odpisu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych jednostek obsługiwanych,
-
w zakresie obsługi rachunkowej:
-
określenie zasad (polityki) rachunkowości,
-
przeprowadzanie inwentaryzacji aktywów i pasywów,
-
prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w układzie chronologicznym w sposób systematyczny,
-
gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą,
-
prowadzenie ewidencji składników majątkowych;
-
obsługa prawna;
-
w zakresie obsługi administracyjno – organizacyjnej:
-
prowadzenie teczek akt osobowych pracowników jednostek obsługiwanych oraz pracowników Centrum,
-
prowadzenie sprawozdawczości statystycznej,
-
współpraca z dyrektorami jednostek obsługiwanych w zakresie realizacji rządowych programów pomocowych, w tym rozliczanie przyznanych dotacji;
-
realizacja innych zadań będących zadaniami organu prowadzącego zleconych
do prowadzenia Centrum, a w szczególności:
-
obsługa finansowo – księgowa oraz prowadzenie i koordynowanie działań
w zakresie funduszu zdrowotnego dla nauczycieli,
-
obsługa finansowo – księgowa oraz prowadzenie i koordynowanie działań
w zakresie dofinansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli,
-
obsługa finansowo – księgowa oraz przyjmowanie zgłoszeń pracodawców
o zawieraniu umów z pracownikami młodocianymi,
-
prowadzenie i koordynowanie działań w zakresie systemu informacji oświatowej, w tym prowadzenie bazy danych oświatowych w zakresie zadań przewidzianych dla organu prowadzącego,
-
prowadzenie ewidencji niepublicznych placówek oświatowych,
-
ustalanie i rozliczanie dotacji dla publicznych placówek oświatowych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego
i niepublicznych placówek oświatowych,
-
organizacja dowozu uczniów (w tym niepełnosprawnych) do szkół i placówek oświatowych,
-
planowanie sieci i obwodów placówek oświatowych,
-
prowadzenie rejestru obowiązku szkolnego,
-
koordynowanie i nadzorowanie przebiegu rekrutacji dzieci do placówek oświatowych,
-
weryfikacja projektów organizacyjnych placówek oświatowych pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa i zabezpieczenia środków finansowych,
-
obsługa administracyjna postępowań egzaminacyjnych na stopień nauczyciela mianowanego i przygotowywanie decyzji w tym zakresie,
-
prowadzenie spraw związanych z powoływaniem komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora placówki oświatowej,
-
prowadzenie spraw związanych z nagrodami Małopolskiego Kuratora Oświaty
i Wójta Gminy Gdów,
-
współpraca z dyrektorami jednostek obsługiwanych w zakresie prowadzenia prawidłowej polityki kadrowej,
-
przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy Gdów i zarządzeń Wójta Gminy Gdów dotyczących oświaty i jednostek obsługiwanych,
-
przygotowywanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych,
-
współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi Gminy Gdów i instytucjami
w zakresie funkcjonowania oświaty i realizacji polityki oświatowej.
ROZDZIAŁ III
GOSPODARKA FINANSOWA
§ 5.
Gdowskie Centrum Obsługi Oświaty prowadzi obsługę finansową na zasadach przewidzianych dla samorządowych jednostek budżetowych.
§ 6.
-
Źródłem finansowania działalności Centrum są środki z budżetu Gminy Gdów.
-
Mienie Centrum jest mieniem komunalnym, w skład którego nie wchodzą składniki mienia jednostek obsługiwanych.
ROZDZIAŁ IV
ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA
§ 7.
-
Gdowskim Centrum Obsługi Oświaty zarządza dyrektor, którego zatrudnia Wójt Gminy Gdów.
-
Dyrektor i pracownicy Centrum są pracownikami samorządowymi.
-
Dyrektor podlega Wójtowi Gminy Gdów, a pracownicy Centrum podlegają dyrektorowi.
-
Dyrektor kieruje jednoosobowo działalnością Centrum na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta Gminy Gdów.
§ 8.
Dyrektor Gdowskiego Centrum Obsługi Oświaty jest kierownikiem zakładu pracy
w rozumieniu przepisów prawa pracy.
§ 9.
Szczegółowe zasady funkcjonowania Centrum określa regulamin organizacyjny.
ROZDZIAŁ V
POSTANOWIENIE KOŃCOWE
§ 10.
Zmiany postanowień Statutu następują w trybie przewidzianym dla jego nadania.